RTV Maastricht

Rapport luchthaven MAA gereed: onder voorwaarden groei mogelijk

Hoe kan MAA ontwikkeld worden tot een toekomstbestendige en duurzame luchthaven, waarbij een gedegen afweging gemaakt wordt tussen economische belangen en leefbaarheid? Dat was de vraag die de Provincie stelde aan adviseur Pieter van Geel. Gisteren presenteerde van Geel in zijn rapport “Op zoek naar verbinding” de onderzoeksresultaten, daaruit bleek dat de luchthaven vooral kan groeien als hinder ervan beperkt wordt.

Voor het advies dat de Provincie deed ten behoeve van de aanvraag van een nieuw luchthavenbesluit had Pieter van Geel vele gesprekken met omwonenden, maatschappelijke organisaties, experts, de luchthaven zelf en de betrokken overheden. Hij keek onder andere naar hoe Maastricht Aachen Airport duurzamer kon worden, op welke manier men hinder van de luchthaven kan verminderen en hoeveel innovatie mogelijk zou zijn. Over elk van de punten volgt in het rapport advies. Groei van de luchthaven is volgens van Geel voornamelijk afhankelijk van het omlaag brengen van de hinder. Als nachtvluchten tussen 23h en 07h verboden zouden worden en vervuilende vliegtuigen geweerd zouden worden dan kan MAA - dat naast Schiphol Nederlands enige vrachtluchthaven is-  zich richten op het vrachtvervoer, vooral daarop zou de komende jaren ingezet moeten worden. Om hinder in de dichtbijzijnde woonkernen Geverik en Schietecoven te beperken zouden huizen daar beter geïsoleerd moeten worden, maar ook zouden daar bepaalde woningen gesloopt moeten worden. Als er goede maatregelen worden getroffen om de hinder te beperken kan ook de startbaan opnieuw verlengd worden, die trekt dan weer meer vrachtklanten, aldus van Geel.