Langere landingsbaan laat nog lang op zich wachten

Gepubliceerd: 01-11-2017 15:42
Laatste update: 01-11-2017 15:30
Ronald van den Hoven/RTV Maastricht_vliegtuig
Volgens minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen zijn er inderdaad fouten gemaakt bij de berekening van de geluidsoverlast aangaande de vergunning van de verlengde landingsbaan van Maastricht Aachen Airport.

 

Dit liet zij vandaag in een brief weten aan de Tweede Kamer.  Volgens van Nieuwenhuizen zal er pas uiterlijk begin december duidelijkheid komen over het verlenen van die vergunning. Van de 2750 meter lange baan, wordt nu 2500 meter gebruikt. Het resterende deel is noodzakelijk, omdat sommige vrachtvliegtuigen groter en zwaarder zijn. Door ruimtegebrek op Schiphol stonden en staan de maatschappijen nog steeds in de rij om te landen op Maastricht Aachen Airport. Volgens de brief zou bij een aantal vliegtuigtypes gebruik zijn gemaakt van verkeerde gegevens aangaande de kracht van de motoren. Deze maand zullen de goede gegevens worden ingevoerd, dan zal ook duidelijkheid komen of dit wel of geen consequenties heeft voor de af te geven vergunning